چرا از روکش استخر استفاده کنیم؟

چرا از روکش استخر استفاده کنیم؟

با استفاده از روکش استخر می توانید هزینه های گرمایش استخر را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. استفاده از پوشش استخر همچنین می تواند به کاهش مصرف سیستم گرمایش استخر روباز کمک کند که می تواند باعث صرفه جویی در هزینه شود.

روکش استخر چگونه کار می کند؟

استخرهای شنا به طرق مختلف انرژی خود را از دست می دهند، اما تبخیر، بزرگترین منبع اتلاف انرژی است. تبخیر آب به انرژی زیادی نیاز دارد.

70٪ اتلاف انرژی از تبخیر، 20٪ از تابش به خورشید، و 10٪ به زمین و سایر موارد وجود دارد.

میزان تبخیر از یک استخر روباز، بسته به دمای استخر، دما و رطوبت هوا و سرعت باد در سطح استخر متفاوت است. هر چه دمای استخر، سرعت باد و رطوبت کمتر باشد، میزان تبخیر بیشتر است. در مناطق بادخیز، می توانید بادگیر (درختان، درختچه ها یا حصار) اضافه کنید تا تبخیر را کاهش دهید. بادشکن باید به اندازه کافی بلند و نزدیک به استخر باشد که تلاطمی روی استخر ایجاد نکند که باعث افزایش تبخیر می شود. شما همچنین دقت داشته باشید بادشکن استخر را از آفتاب دور نکند که به گرم شدن آن کمک می‌کند.

استخرهای سرپوشیده تحت تأثیر محیط قرار نمی گیرند، اما همچنان می توانند انرژی زیادی را در اثر تبخیر از دست بدهند. آنها حتی نیاز به تهویه اتاق دارند تا رطوبت داخلی را کنترل کنند که ناشی از مقدار زیاد تبخیر است. هوا نیز باید تهویه شود که به هزینه های انرژی می افزاید.

ویژگی های اتلاف انرژی استخرهای داخلی را نشان می دهد: 70٪ اتلاف انرژی ناشی از تبخیر، 27٪ از تهویه و 3٪ در موارد دیگر وجود دارد.

روکش های استخر، تبخیر را از استخرهای روباز و سرپوشیده به حداقل می رساند. پوشاندن استخر در زمانی که از آن استفاده نمی شود، تنها موثرترین وسیله برای کاهش هزینه های گرمایش استخر است. صرفه جویی 50٪ تا 70٪ امکان پذیر است.

روکش استخر در استخرهای سرپوشیده و داخلی نه تنها می تواند تبخیر را کاهش دهد، بلکه نیاز به تهویه هوای داخل را نیز دارد. شما همچنین می توانید فن های هواکش را هنگامی که یک استخر سرپوشیده پوشانده شده است، خاموش کنید، که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

برای خرید روکش استخر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش آریا برزنت تماس بگیرید.

انواع روکش استخر

از نظر فنی، تنها چیزی که واقعا برای پوشش استخر نیاز دارید یک ورق پلاستیکی بزرگ است. پلاستیک الزامات سد تبخیر را برآورده می کند. اما بهترین انتخاب می تواند یک ورقه پلاستیکی بزرگ که از فروشگاه تهیه می کنید احتمالا بهترین انتخاب شما نیست. البته نگهداری آن بسیار دشوار خواهد بود، به راحتی پاره می شود و نور خورشید به سرعت آن را خراب می کند. می توانید از یک ورقه پلاستیکی استفاده کنید، اما بسیار ناخوشایند خواهد بود و احتمالاً حداکثر 1 تا 2 فصل دوام خواهد آورد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای انتخاب بهترین چادر مسافرتی

بهتر است از پوششی استفاده کنید که به طور خاص برای استخرهای شنا طراحی شده است. آنها از مواد خاصی مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن یا وینیل مقاوم در برابر نور خورشید ساخته شده اند. آنها می توانند شفاف یا مات باشند. روکش ها حتی می توانند رنگ روشن یا تیره داشته باشند.

یکی از کم هزینه ترین پوشش هایی که به طور خاص برای استخرهای شنا ساخته شده است، پوشش حبابی (یا خورشیدی) است. تصویر حبابی که انواع پوشش های استخر را نشان می دهد. پوشش حباب/خورشید، پوشش وینیل، و پوشش وینیل عایق‌شده شبیه به مواد بسته‌بندی حباب‌دار هستند با این تفاوت که از پلاستیک ضخیم‌تری استفاده می‌کنند و دارای بازدارنده‌های UV هستند.

روکش های وینیل از مواد سنگین تری تشکیل شده اند و طول عمر بیشتری نسبت به پوشش های حبابی دارند. روکش های وینیل عایق شده با لایه نازکی از عایق انعطاف پذیر که بین دو لایه وینیل قرار گرفته است نیز موجود است.

استخرهای روباز گرمای خورشید را دریافت می کنند و 75 تا 85 درصد از انرژی خورشیدی را که به سطح استخر برخورد می کند جذب می کنند. این کمک مهمی به نیازهای گرمایشی استخر است. پوشش استخر، بسته به نوع استفاده شما، سهم بهره خورشیدی را تا حدودی کاهش می دهد. یک پوشش حباب شفاف ممکن است جذب انرژی خورشیدی استخر را بین 5 تا 15 درصد کاهش دهد. پوشش کاملاً مات آن را بین 20 تا 40 درصد کاهش می دهد. هنگام انتخاب روکش استخر باید به این موضوع توجه کنید.

یک کاور اسخر اگر هرگز از آن استفاده نکنید در مصرف انرژی صرفه جویی نمی کند. به همین دلیل است که باید سهولت بسته شدن و باز شدن را در نظر بگیرید. شما گزینه هایی از روکش استخر دستی، نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک دارید. می توانید به صورت دستی روکش را بکشید و بیرون بیاورید، آن را تا کنید و در جایی خارج از مسیر قرار دهید. همچنین می توانید یک قرقره روکش استخر بخرید تا به صورت دستی روکش استخر را بچرخانید. قرقره، معمولاً روی چرخ ها، می تواند از مسیر خارج شود.

بیشتر بخوانید:  مقایسه پارچه پی وی سی با برزنت

روکش های نیمه اتوماتیک از سیستم قرقره موتوری استفاده می کنند. آنها از نیروی الکتریکی برای چرخاندن و باز کردن روکش استفاده می کنند، اما معمولاً از کسی می خواهند که در هنگام باز کردن رول آن را بکشد، یا هنگام چرخاندن، پوشش را روی قرقره هدایت کند. روکش های نیمه اتوماتیک را می توان در اطراف استخر تعبیه کرد، یا می توان از قرقره روی چرخ دستی ها استفاده کرد.

روکش های اتوماتیک به صورت دائمی نصب می شوند قرقره هایی که به طور خودکار با فشار یک دکمه استخر را می پوشانند و باز می کنند. آنها گران ترین گزینه هستند، اما راحت ترین آنها نیز هستند.

برخی از روکش های استخر در مسیرهای کناره های استخر قرار می گیرند. این از ورود هر چیزی یا کسی به استخر جلوگیری می کند. حتی وزن چندین نفر را تحمل می کنند. آنها می توانند به صورت دستی، نیمه اتوماتیک یا خودکار اجرا شوند. پوشش های ایمنی برای استخرهای عمومی توصیه می شود و ممکن است توسط بازرسان مورد نیاز باشد.

نحوه استفاده از روکش استخر

اگر در طول روز از استخر خود استفاده می‌کنید، روکش را درست قبل از شنا بردارید و به محض اتمام استفاده از استخر، پوشش را بکشید.

اگر از استخر خود فقط در شب استفاده می کنید، اثربخشی روکش استخر به این بستگی دارد که آیا تبخیر و سایر تلفات جلوگیری شده توسط پوشش از کاهش بهره خورشیدی ناشی از پوشش بیشتر است یا خیر. نوع پوشش و آب و هوا بر این تعادل تأثیر می گذارد. در شرایط خشک و/یا باد، میزان تبخیر استخر افزایش می یابد. بنابراین، به طور کلی استفاده از یک پوشش شفاف یا حبابی در طول روز مفید است. در شرایط گرم و مرطوب میزان تبخیر کاهش می یابد. در این مورد، ممکن است بهتر باشد که روکش را در طول روز کنار بگذارید.

سایر مزایای پوشش استخر

پوشش های استخر علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، موارد زیر را نیز انجام می دهند:

صرفه جویی در مصرف آب با کاهش 30 تا 50 درصد آب مورد نیاز

کاهش مصرف مواد شیمیایی استخر به میزان 35 تا 60 درصد

با دور نگه داشتن کثیفی و سایر زباله ها از استخر، زمان تمیز کردن را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *